VIESTINTÄ | MARKKINOINTI

Viestintä luo tunnettuutta ja yrityskuvaa, kertoo palveluista, tuotteista ja siitä, miten yrityksesi voi asiakkaitasi parhaiten palvella. Perinteinen markkinointiviestintä (mainonta, myyntityö, myynninedistäminen, tiedotus- ja suhdetoiminta) muuttaa sähköisten kanavien myötä muotoaan. Mutta viestinnän perusasia – tavoitettavuus, sisältö ja vaikuttavuus ei ole muuttunut mihinkään. Olennaista on löytää juuri sinun asiakkaitasi parhaiten palveleva viestinnän muoto ja keskittyä olennaiseen sisältöön.

DIGITAALINEN MARKKINOINTI | USKALLA ANTAUTUA – SAAT ENEMMÄN

Digitaalisuus on kuitenkin se tän päivän juttu. Se nopeuttaa viestintää, antaa keinot ja kanavat inhimillisempään kanssakäymiseen ja mahdollistaa vuorovaikutteisuuden. Kun uskallat antautua digitaalisen markkinointiviestinnän maailmaan – saat mahdollisuuden olla lähempänä asiakastasi.

Digitaalisen markkinointiviestinnän mahdollisuudet ovat rajattomat. Se näkyy digitaalisen sisällön ja mainonnan kasvamisena. Verkko on täynnä tietoa, yhteisöpalvelut kutsuvat keskustelemaan, tykkäämään ja jakamaan ja sähköpostikin suoltaa mainoskirjeitä päivittäin. Asiantuntijuutta mitataan blogikirjoituksilla ja eniten tykkäyksiä kerännyt on kingi. Osittain näin. Osittain ei.

VIESTINNÄN PERUSAJATUS EI MUUTU – KÄYTETTÄVÄ KANAVA KYLLÄKIN

Olennaista viestinnässä on edelleen sisältö, vaikuttavuus ja hyöty. Mitä haluat kertoa, kenelle ja miten. Koska trendit sykähdyttävät, puhutaan nyt sisältömarkkinoinnista. Yksinkertaisuudessaan luodaan asiakkaita kiinnostavaa ja hyödyttävää sisältöä pikantilla lisällä eli herätetään huomiota. Huomiota saat tuomalla sisältöön oman näkökulmasi tai palvelusi erityispiirteen, joka erottaa sinut kilpailijoista. Väittäisin, että viestinnässä on aina tuotettu kiinnostavaa sisältöä, tai ainakin yritetty tuottaa, mutta nyt käytössä olevat digitaalisen viestinnän kanavat ovat rohkaisseet viestimään hieman inhimillisemmällä tavalla. Tyyli on vapaampaa, kuvat ja videot täydentävät viestiä. Ollaan yleisesti rohkeampia.

Digitaalisen viestinnän maailmaan voi liittyä asteittain. Sähköpostitse tapahtuva suoramarkkinointi ja uutiskirjeviestintä on helppoa, nopeaa viestintää ja kertoo pikaisella silmäyksellä yrityksesi olennaisimmat kuulumiset asiakkaallesi. Sosiaalinen media mahdollistaa vuorovaikutteisen viestinnän, mutta vaatii valmistautumista ja seurantaa.

Mikä näistä viestinnän muodoista on juuri sinun yrityksellesi sopiva? Haluatko antautua sosiaalisen median pyörteisiin, mutta et tiedä, miten aloittaisit?

Jos omat resurssit tai tietotaito ei riitä – ota yhteyttä. Autan mielelläni.

palaa takaisin